tirsdag 6. januar 2009

Stor brødkurv/Big Breadbasket(english version at the end)


Du trenger to ulike stoffer i litt tykk, stødig kvalitet:
*Klipp ut en sirkel med 23cm diameter(jeg brukte en papptallerken og tegnet rundt!)
*Klipp ut et rektangel på 73x15cm
*Klipp ut tilsvarende i et annet stoff
Du har nå 4 deler.
NB! For å slippe å sy igjen for hånd, lar du det være igjen ca 10 cm midt på når du syr sammen langsidene på rektanglene til å vrenge igjennom i steden for på kortsiden...=)
1. Sy rektangelet på sirkelen rette mot rette.

2. Gjør det samme med det andre stoffet.

3. Legg toppene sammen, rette mot rette(foret og hovedstoffet) og sy sammen(der det er 73cm).


4. Sy sammen den gjenstående åpningen rette mot rette, la det være igjen et ca. 5cm hull til å vrenge.

5. Vreng og sy igjen hullet for hånd.

6. Brett ned kanten og server!
Variere størrelsen?
Størrelsen på sirkelen varieres ved å gange ønsket diameter med 3,14 for å finne ut omkretsen = lengden på rektangelet.
Høyden på kantene kan varieres som du vil, i dette mønsteret har jeg har brukt 15cm.
Lykke til! Og si gjerne ifra om det er noe som er uklart eller rett og slett feil i mønsteret jeg har skribla ned...=)
You`ll need two different fabricks, in a little thick, steady quality:
*Cut a circle with diameter = 23cm(I used a paperplate and drew around!)
*Cut a rectangle 73x15cm
*Cut the same in the other fabric. You now have 4 parts.
1. Sew the rectangel on to the circle front against front.
2. Do the same with the other fabric.
3. Place the two rectangels togather, front against front, and sew from one end to the other(the 73cm`ers...)
4. Fold out and sew the remaining opening, front against front, leaving about 5cm, so there is room to turn it inside out.
5. Turn inside out and handsew the hole.
6. Fold the sides and serve!
Size variations?
The size of the circle can be varied by multiplying wanted diameter with 3,14 to find the circuit = the length og the rectangle.
The height og the rectangle is here 15cm, but you can use about any length you want.

30 kommentarer:

Prinsesse Mari sa...

herlig, herlig! Bare kom med flere mønstre. I og med at jeg er for novise å regne når det kommer til å sy så er jeg veldig glad for enkle mønstre som jeg kan prøve meg på.

Anonym sa...

Så utrolig godt humør det er i stoffene dine! Fine brødkorger, kanskje jeg skal prøve meg på en jeg også..? Jeg skal i alle fall prøve å sy sidesømmen til slutt neste gang jeg syr en sylinder.

Unknown sa...

Takk for at du deler slike ting...
Herlig ting Kleenex har jeg sydd masse av... kjekt at det er noen som tar opp denne igjen...

Anne-Marie sa...

Du syr så masse fint - freshe glad farger:)
Veldig fint at du deler enkle oppskrifter, nå skal jeg prøve meg litt fram!

Anonym sa...

Takk for veldig forståelig oppskrift! :)

*Vibeke* sa...

For en inspirerende flott blogg du har! jeg har sydd en brødkurv etter mønsteret ditt.. gikk veldig fint, til tross for at jeg er nybegynner..!! =) takk for at du deler oppskrift!

Elin H. sa...

Åh disse var kjempeflotte! Og friske farger :)

mona sa...

Hurra! Jeg har lenge hatt lyst til å dra på stoff og stil for å finne oppskrift på de fine multiposene. Når du hadde lagt ut en annen oppskrift i dag måtte jeg sjekke om du tilfeldigvis hadde oppskrift på multipose liggende ute også, og jammen hadde du ikke noe liknende :D Jeg skal prøve å sy denne, bare jeg får kjøpt passende stoff.

Lene sa...

Prøvde meg på ei sånn brødkorg i går, gikk veldig bra! Sjøl om eg lagde den kun med 1 type stoff da.. Tusen takk for oppskrift, utrulig bra at du vil dele med oss!! :)

bente_me sa...

Tusen takk for flotte mønster:) Er egentli ein kortlager, men måtte bare prøve å lage ei brødkurv når eg såg dei fine dine:) Lagt ut bilde på blogg viss du vil sjå;)

http://benteme.blogspot.com/2010/02/brdkurv.html

Aina Bj sa...

Hei! Disse brødkurvene har jeg fått helt dilla på!! Er fersk i gamet, men har lagt ut mitt første eksemplar på bloggen min. Det ble det stoffet jeg hadde der og da... Nå gleder jeg meg til å sy flere kurver i ulike størrelser. Må jo nesten bli noen påskekurver nå;) Liker forresten bloggen din veldig godt. Du lager mye fint, og oppskriftene dine er veldig enkle å følge!

Unknown sa...

Veldig glad for at du deler disse oppskriftene! Har forsøkt meg på en brødkurv som mitt aller første syprosjekt. Finishen bærer litt preg av at jeg ikke klipte helt nøyaktig før jeg begynte, men jeg er strålende fornøyd med resultatet likevel. Lagde den litt høyere enn malen, 20 cm i stedet for 15.

Brukte vokset stoff til innside, lin på det andre stoffet. Sommerkurv!

http://rollercoastercolors.blogspot.com/2010/03/spring-basket.html

Heidi sa...

Flott oppskrift.
Men jeg skjønner ikke helt når man skal si inn på toppen. Skal ikke det syes på vrangen?

Åshild sa...

Tusen takk for flott oppskrift! Jeg har nå laget min første brødkurv! :)

Line sa...

Tusen takk for flotte oppskrifter. Jeg har nettopp laget meg 4 kurver. Her er de hvis du vil se dem: http://enilsblogg.blogspot.com/

Holder også på med et Ipod etui :-)

Anonym sa...

Takk for all inspirasjon! Nå har jeg laget en brødkurv også :) http://monaskort.blogspot.com/2010/10/brdkurv.html

Meeka sa...

Tusen takk for gode oppskrifter, jeg har prøvd meg både på brødkurv, tampong mappe og bind mappe i helgen, og syns resultatet ble veldig bra =)

Siris sydilla sa...

Hei;)
Tusen takk for godt tips til brødkurv;) jeg har akkurat laget en blogg, der jeg viser bilde av hva jeg har laget, og lagt til bloggen din. http://avsiri.blogspot.com/
Hilsen Siri;)

Aud sa...

Tusen takk for den flotte tutorialen!
Har nå sydd en kurv, og det blir nok flere, =0)
http://audsn.blogspot.com/2011/01/brdkurv-bread-basket.html

Klem,
Aud

Anonym sa...

Hei - fin kurv - men det står: Du har nå fire deler - en bunn + to rektangler = 3 stoffdeler.
Og jeg (fordi jeg er nybegynner) ser ikke i oppskriften din hvordan du syr sirkelen (bunnen) fast?
Og det står "Legg toppene sammen, rette mot rette(foret og hovedstoffet) og sy sammen". Er denne foret - eller mener du "den andre stoffdelen"? Skal den fores med vatt?
:-) Hilsen Tina

UnePune sa...

Hei Tina!

Du skal ha to runde bunner og to rektangler. En rund bunn og rektangel i hovedstoff og en rund og rektangel i fòr.

Du skal sy langsiden av rektangelet fast rundt rundingen - stoffene rette mot rette. Dette gjør du først med hovedstoffet, så med fòret. Deretter syr du langsidene på foret og hovedstoffet sammen på toppen - rette mot rette. Se gjerne på "illustrasjonene". Er litt vanskelig å forklare - men håper du får det til nå? =) Lykke til!

Elisabeth sa...

Tusen takk for deler disse mønstrene! Er nybegynner og mønstrene dine er perfekte for meg! Har akkuratt laget en brødkurv. Veldig morsomt! :o)

Maria sa...

Hei! Tusen takk for at du har laget denne! Min mamma ble veldig glad for kurven hun fikk til morsdagen :D

Tine i Rosablokken sa...

Her er min utgave av brødkurven! kjempe bra oppskrift! http://hokuspokusfillijokus.blogspot.com/2011/07/hjemmelagd-brdkurv-for-etablerte-og.html

Unknown sa...

Takk for superenkel oppskrift!! :-)

Her ser du resultatet når jeg brukte den http://miljovennlighjem.blogspot.com/2011/09/sydd-brdkurv.html

Anonym sa...

Hei:) Jeg er 13 år og har lyst til å prøve meg på en sånn, men jeg skjønner ikke hvordan man syr hullet ( det hullet på siden, etter at man har sydd rundt på begge to.... hvis du skjønner) :) Litt vanskelig forklart, men! Veldig fin blogg!! Takk for at du deler oppskrifter med oss! :) Ha en fin dag :)

UnePune sa...

Hei! Så hyggelig at du har lyst å prøve deg. Jeg ville heller hatt vrengehullet på "toppen" mellom de to lagene, slik jeg har skrevet før tutorialen:

"NB! For å slippe å sy igjen for hånd, lar du det være igjen ca 10 cm midt på når du syr sammen langsidene på rektanglene til å vrenge igjennom i steden for på kortsiden...=)"

Jeg er elendig på å forklare, så håper du skjønte det! =) Lykke til!

Anonym sa...

You have beautiful fabrics. Do you buy them online? Or do you have those in Sweden?
Heidi

Ingrid sa...

Det var en fin tutorial! Jeg måtte prøve ut og har sydd tre kurver. Hvis du vil se så ligger de på bloggen vår. Tusen takk for at du deler!

Hobbymegher sa...

Hei!
Jeg linker til denne inne på siden min Insp til håndarb: http://www.facebook.com/InspirasjonTilHandarbeide?ref=hl

Klem fra Lille-T