fredag 22. januar 2010

Mønster: Skipose til å ha over skuldra


1. Klipp ut to rektangler på 55cm x 120cm(jeg har brukt 20cm lengre enn skia er) og 15,5cm x 65cm.
2. Brett det minste rektangelet(remmen) dobbelt på langsiden og sy langs ytterkanten.



3. Brett ut remmen og brett inn sårkantene. Pass på at sømmen er midt på bak.



(3b. Sy på merke hvis du vil)

4. Sy en stikning rundt hele remmen.



5. Fest remmen på det store rektangelet ca midt på(jeg har den litt høyere) og 5 cm fra kanten med å sy en firkant med kryss i på begge kanter.




6. Øverst på det store rektangelet(kortsiden) kan du klippe et 1cm hakk på hver side, ca 2-3cm ned fra toppen. Brett inn den lille flippen og sy en liten stikning.




7. Brett ned den øverste kortsiden og sy over ca 1,5cm fra toppen, slik at du får en tube du kan trekke anorakksnoren gjennom.



8. Brett det store rektangelet rette mot rette på langs og sy sammen sårkanten på langsida.

9. Før du syr bunnen må du brette stoffet sånn at remmen kommer midt på. Jeg har brukt "liksom-overlock"-sømmen på posen innvendig for å unngå at stoffet tråder seg i stykker.





10. Vreng, putt i anorakktråd, ferdig! God skitur!




Skiposen passer til både små og store ski. Mamma lagde til oss ungene da vi var "små", men skiene var jo "voksne" og det fungerte veldig bra. Deilig å ha ski og staver samlet på en plass og samtidig kunne ha hendene fri når man har den over skuldra. Ville kanskje passet på at det var et slitesterkt stoff på større ski.

PS! Hvis du i tillegg bruker strikker for å holde skiene sammen kan du jo sy på en liten lomme til å ha strikken i når du bruker skiene.
Har du brukt mønsteret mitt?! Sleng meg en link til bloggen din så jeg får se! =)

8 kommentarer:

Annemor sa...

Genialt! Takk for super tutorial; denne skal jeg prøve meg på!

hanne sa...

Tusen takk for flott tutorial - jeg sydde et trekk i full fart i går, neste gang vil jeg bruke din fremgangsmåte!

sibbeth sa...

du er en knupp!! skal teste mønsteret i kveld - for jeg skal på skigreier på søndag med 2 barn, greit å ha hendene frie, hehehe

Sølvi sa...

Hei! Tusen takk for mønster! Skal teste det i morgen, siden jenta mi skal ha skidag i bhg til torsdag! For en genial ide:-) Takk for at du deler. Min blogg er: maniasmade.blogspot.com
Mvh Sølvi

Yvonne sa...

Nå har jeg også sydd skipose etter dine anvisninger. Den er ikke testet, men ser bra ut. Takk for mønsteret. Hvis jeg husker det ved en senere anlednign skal jeg sende deg bilde.

Anonym sa...

Hej!
Tack för din fina beskrivning på skipose.
Jag har gjort min i vaxduk.
Junia i sverige.

Linda sa...

Lurer på Åssen stoff som bør brukes jeg

Elisabeth Solum sa...

Takk for den flotte veiledningen! I dag har jeg lagt ut et innlegg med to poser jeg har sydd! :)
Ha en god helg! :)
Klem Lisa