mandag 29. juni 2009

Ob-etui *oppskrift*/ Tamponpurse *Pattern*



Trykk her for utskriftvennlig størrelse av mønsteret (sjekk måla for sikkerhetsskyld! litt usikker på om det blei riktig...)



1. Oppskriften passer til ob-mini og ob-normal(i parantes). Klipp ut 4 kvadrater, 2 stk: 8x16(8,8x16,8) og 2 stk: 8x14(8,8x14,8).
This pattern fits small and regular size(in parentheses) tampons. Cut 4 squares. 2 of his size: 8x16(8,8x16,8) and 2 of this size: 8x14(8,8x14,8). All measurements in centimeters.


2. Brett de to minste rektanglene på midten og sy på en bit borrelås på hver. Plasser borrelåsen litt nærmere kanten på motsatt side av bretten. Sy på evt. pynt eller merkelapp på den delen som skal være ytterst.
Fold the two smallest squares to halves and sew on a piece of velcroe on each part – about 1,5cm from the rough edge. If you want to add garnish or a nametag now is the time.


3. Legg den delen du ikke har gjort noe med på bordet med framsida opp.
Put the piece you haven`t done anything to on the table, face up.


4. Legg de to bitene med borrelås oppå som på bildet over - sårkantene skal på sidene.
Put the two pieces with velcroe on top, as shown above – with the rough edges facing outwards.

5. Legg yttersiden(den med pynt eller merkelapp på) på toppen med vrangsida opp.
Put the outside piece on top – face down.


6. Sy rundt, men la det være igjen en åpning(midt på den ene langsida) til vrengning. (Hvis du trykker på bildet kommer detaljene bedre fram)
Sew almost all the way around, but leave some space on one of the longest sides for turning the fabric inside out.

7. Klipp av hjørnene.
Cut the corners.




8. Vreng
Turn inside out.


9. Brett inn sårkanten og sy en stikning rundt hele.
Fold in the raw edge and sew stitches around all the way.

10. Ferdig! Du har nå sydd et ob-etui med plass til 8stk ob =D
Done! You have now completed a tamponpurse wih room for 8 tampons =D


Lykke til! Og hvis du bruker oppskriften min er det fint om du linker til bloggen min. Koselig om du sier ifra også, så jeg kan kikke =D
Good luck! If you use my pattern I would like you to link to my blog – and I would love to see the result, so let me know so I can go take a look =D

Jeg hadde bare mini og normal-ob i hus, men om du skal lage til større størrelser eller til bind(mitt neste prosjekt...) justerer du bare målene.

31 kommentarer:

elin sa...

så snill du er som legger ut en så fin trinn for trinn oppskrift for oss!!!!!denne skal jeg prøve i kveld!!!Nå venter stranda på oss igjen!!!!!!!!ha en fin dag!!!!

salvie sa...

Så flott at du vil hjelpe oss med så flotte, og oversiktlige fremgangsmåter.Dette er en flott ide som jeg gjerne vil prøve meg på!
God helg til deg!

Annelive sa...

Tusen takk for at du deler dette med oss. Er temmelig håpløs når det kommer til søm, men dette virker så godt forklart at det kan hende jeg gir det et forsøk:-)

God sommer!
Annelive

Beate sa...

Hei! Kom over denne bloggen ved en tilfeldighet. Har lest gjennom masse her nå, og dette er jo bare helt super bra! MASSE fine enkle ting for meg å sy her.. jippi=)

Frk. Fryd sa...

Fantastisk at du legger ut slike mønster. Har sydd en selv, samt 3 til venninder, pluss en som er på gang.. Ligger bilder på bloggen min; frkfryd.blogspot.com.:) Tusen takk

Litefrø sa...

Takk for super oppskrift! Nå er den prøvd ut. Veeeldig dårlige bilder i bloggen min:)

Fit mum sa...

Kult! Takk for en så tydelig "oppskrift". Dette skal testes ut!

Skrobbaknuden sa...

Hei :) Veldig flotte mønster :) jeg har prøvd meg på ob-etui og bind-etui nå. Bilder kommer på bloggen min etterhvert. www.skrobbaknuden.wordpress.com

Anonym sa...

Hei!
nå har jeg å lagd ob-etui og bindmappe etter oppskrift fra deg:) også prøvd meg på bleiepose med samme fremgangsmåte. Ligger bilder på bloggen min;) Sjekk ut marthessystue.blogspot.com

Lene sa...

Da har eg fått prøvd meg på eit sånt eit også, vart kjempekul! =D
Tusen takk for oppskrift, kjempebra blogg!! ;)

Stine Westmoen sa...

Tusen takk for oppskriften! Her er noe av det jeg har laget: http://stinius.blogspot.com/2010/03/ob-og-kleenex-etui.html

Har linket til deg i alle innlegg som har oppskrift som stammer fra deg.

GOD PÅSKE!

Ester :) sa...

Jeg har brukt denne oppskriften. Tusen takk for at du har lagt den ut! Du finner mine i bloggen min: http://estersverden.blogspot.com

Anita sa...

Tusen takk for flott oppskrift!
Denne fikk jeg til å lage selv om jeg aldri har tatt i en symaskin før:)
Bilder i bloggen min hvis du vil se - http://giftshop-anita.blogspot.com/

Krusidulla sa...

Tack för att du delar med dig!
Riktigt roliga och enkla att sy.
Kom gärna förbi och kika hur mina blev.
madebykrusidulla.blogspot.com

Anne - vietnameseren sa...

Kunne du tenkt deg å sy en slik en til meg for betaling? : )

Lena sa...

Hei u!

Jeg har brukt din oppskrift...
ligger på
www.sysselsetting.blogspot.com

TUSEN TAKK

Elise sa...

Da har jeg sydd ett ob-etui og ei bind-mappe;)

Fie sa...

Jag lånade ditt mönster :-)

Tonje Ponje sa...

Hihi
Une-pune-tam-pong-pung. Høres ut some t tulle-kinesisk navn :)

Men de var kjempefine... jeg ble veldig inspirert til å dra frem symaskina. Tuuuusen takk.

Og så en korrektur fra en realist:
Det du har klippet ut heter rektangler, ikke kvadrater.

Ha en nydelig dag. Jeg liker deg.

Elise sa...

Enda en realist som støtter at det er rektangler;)
MEN; tusen takk for flotte mønstre, kjempekjekt å lage noe som blir seende ut akkurat som på bildet:) Neste prosjekt er bleiepose:)

Bland blommiga kaffekoppar och udda pinnstolar... sa...

Helt underbara och superlätta att göra =) Har gjort både till tamponger och bindor =)

Kram Karoline

Klara sa...

Super oppskrift! Jeg er nybegynner med symaskin og søm, men denne oppskriften var enkel og oversiktlig. Jeg modifiserte oppskriften litt, da jeg skulle sy til supertamponger - men jeg forstørret mønsteret såpass at jeg fikk plass til hele 12 tamponger! I tillegg sydde jeg av voksduk, så den ble litt tung å vrenge.. Men likevel ble resultatet kjempebra - snakker om god oppskrift! : D

Unknown sa...

Hei hei :) takk for fin oppskrift!
http://www.bekkibjarnoll.com/2012/03/tampongpung.html

Marthe sa...

hei! syr du disse på bestilling? :) for evt hvor mye? :)

Rita sa...

Fant ut at jeg skulle prøve meg på dette mønsteret ditt i dag.
Kjapt og sy dette, takk for inspirasjonen :)

Vil du se så er den her http://ritashandarbeid.blogspot.no/2012/10/litt-sndags-sm.html

Polarhjerte sa...

Ta en tur innom å se på mine mapper:))) Tusen takk for at du deler!! Hilsen Elin http://polarhjerte.blogspot.no/

Desiree sa...

Tusen takk for at du delte oppskriften. No har eg sydd ei kul lita veske til tampongene mine ;-)

Monica sa...

Du er innspirerende, så jeg måtte bare prøve meg på denne - men for hånd da jeg ikke har symaskin.
På linken under finner du innlegget i bloggen min med et bilde - og link til deg - av min versjon ;)
http://mediaraatte.wordpress.com/2013/01/05/kreativt-innspill/
Takk for mer inspirasjon =D

Monica sa...

Du er innspirerende, så jeg måtte bare prøve meg på denne - men for hånd da jeg ikke har symaskin.
På linken under finner du innlegget i bloggen min med et bilde - og link til deg - av min versjon ;)
http://mediaraatte.wordpress.com/2013/01/05/kreativt-innspill/
Takk for mer inspirasjon =D

Anonym sa...

Du er innspirerende, så jeg måtte bare prøve meg på denne - men for hånd da jeg ikke har symaskin.
På linken under finner du innlegget i bloggen min med et bilde - og link til deg - av min versjon ;)
http://mediaraatte.wordpress.com/2013/01/05/kreativt-innspill/
Takk for mer inspirasjon =D

Louise sa...

Hej!
Tack för din fina beskrivning!
Lätt att följa och resultatet blev mycket bra!
Ha en bra vecka!
/Louise