lørdag 23. januar 2010

Mønster: Enkel bleiepose

(Jeg har enda ikke klart å lage mønster riktig i pdf...størrelsene blir ikke helt nøyaktige når de skrives ut - så hvis noen har tips om det tar jeg gjerne i mot!!!)


1. Bruk to a4 ark. Klipp ut klaffen etter måla på mønsteret og teip fast på toppen av det hele arket.
Use 2 size a4 papers. Cut the flap afther the measurements on the pattern and tape i to the top of the a4 paper.

2. Klipp ut to forstykker(str a4) og to bakstykker (a4+klaffen) - legg til 1cm sømonn. Jeg har brukt oransje til fór og et kult retrostoff fra panduro til utsiden.
Cut 2 frontpieces(size a4) and 2 backpieces(size a4 + flap) - add 1cm seam allowances. I used orange for linen and some car-fabric for the outside.

3. Legg forstykkene rette mot rette og sy over den øverste kanten.
Put the frontpieces front agains front and sew over the top edge.

4. Sy fast borrelåsens "myke" side på bakstykkets klaff(foret).
Attach velcroe (the soft side) on the lining flap.


4. Legg mønsteret oppå bakstykket og tegn av to v`er på vranga(se bilde).
Put the pattern on top of the outside backpiece and mark off two V`s on the wrong side of the fabric(see the picture).


6. Brett ut forstykkene og legg oppå forets bakstykke. Ved å brette ned klaffen ser du hvor langt ned du skal feste den andre borrelåsen på forstykket. Jeg pleier å feste den bittelitt lenger opp for sikkerhets skyld, så ikke borrelåsen vil synes. Brett ut forstykket og sy borrelåsen fast på framsida(skal ikke syes fast til foret!)
Fold out the frontpieces and put it on top of the lining backpiece. By laying the flap over you see where to sew on the other velcroe part to the frontpiece. Fold the frontpieces out and sew on the velcroe on the frontside(not through to the lining!)



7. Legg bakstykkene rette på rette og sy rundt svingen. Start og slutt der du har markert med v`ene. Klipp et snitt inntil hver "v".
Put the backpieces facing eachother ans sew around the corner - start and end where you marked with V`s. Cut a section in to he corner of the V`s - see picture under.


8. Brett ut bakstykket med rette siden ned. Nål fast klaffen til midten på den ene sida, så den ikke skal komme i veien når vi syr videre.
Fold out the backside with the front laying down. Needle the flap to the middle of the one side, so it will not be in the way later when we sew.


9. Legg bakstykket oppå forstykket, rette mot rette. Nål fast så du er sikker på at skjøten treffer på hver side. Marker til åpning nederst på foret og sy rundt. Klipp av hjørnene og vreng.
Put the backside on top of the frontside facing eachother. Needle hem togather so you know the extensions will meet eachother. Mark the opening at the bottom of the lining and sew around. Cut corners and turn inside out.


10. Sy igjen bunnen og sy stikning rundt toppen.
Sew he bottom and a stitching around the top.


11. FERDIG! Nå kan du sy flere =D
All done! Now you can sew some more =D


Her er noen av mine:
De 4 nederst er sydd med "bunn", mens den øverst til venstre er sydd uten.

28 kommentarer:

Tonutte sa...

Så flink du er til å legge ut mønstre!! Keep up the good work! Har laget flere av tingene dine til jul iår, men har ingen blogg (foreløpig) å vise dem i:)
Synes du har en koselig blogg forresten!
Ha en fin dag!

UnePune sa...

Så koselig å høre tonutte! Takk =) Har et mønster til på gang, men det må drøye litt...for har egentlig ikke tid til det her, hehe! Skal jo pusse opp og pakke ned huset jeg =P God helg!

Litefrø sa...

Så flott mønster! Jeg sydde bleie mappe etter eget hode idag. Hehe, var faktisk innom her å lette etter møster, men da var jeg noen timer fortidlig ute;)

Astrid Hemsydd sa...

Takk for enda et flott mønster. jeg er trofast bruker av mønstrene dine fra før. Her i huset bruker vi tøybleier, og denne posen kan helt sikkert lages til brukte tøybleier om man bruker PUL som innerstoff/for. Dette må jeg prøve!

Anne sa...

Mønstrene dine er kjempe fine! Skal prøve meg på noen av dem! Det ligger en award med en utfordring til deg inne på bloggen min;)

UnePune sa...

Anne: Takk! Og spennende med award! MEN jeg kommer ikke inn på bloggen din jeg =( ? Er det passord på den kanskje?

Maja sa...

Award til deg på bloggen min. :)

Anne Line sa...

Hei. Tittet for første gang på bloggen din i dag. Kjempe mye fint du lager:-)
Har ei jente på 1/2 år og en bleiepose hadde nok vært tingen her i heimen. Skal prøve å sy det en dag med det første. Skal benytte meg av det fine mønstert ditt. Tusen takk.
Ha en fortsatt fin kveld.

JunePune sa...

Så flott mønster.. Du er kjempeflink..

Ligger en hilsen til deg i bloggen min også.. ;)

http://hugleikdesign.blogspot.com/2010/01/og-awarden-reiser-videre-til.html

Marthe Aleksandra sa...

Så kjekt med mønster fra deg! nå har jeg prøvd meg på enkel bleiepose og mobilveske;) ligger bilder på bloggen min:) marthessystue.blogspot.com

Kristoffa sa...

Tusen takk for at du legger ut mønstre. Du er til stor inspirasjon!!!
Nå har jeg lagt deg til i blogglisten min. Håper det er OK?!!?

Ha en fortsatt god helg!

LAPPETUSSA sa...

Alltid inspirerende å kikke innom bloggen din:)
Minner om at det er noe til deg på bloggen min:)

Annelive sa...

Denne var kjempemorsom. Den perfakte gave til venninner som får barn!
har vært flere ganger innom og synes du er flink.

Hilsen
Annelive

rutla sa...

Så kjekke oppskrifter du har laget:) har fått meg symaskin i dag, så skal prøve meg på de i kveld:) legger sikkert bilde ut i den nye bloggen min:)

jeg kommer helt klart til å følge med på denne bloggen din:)

Åshild sa...

Takk igjen for god og lett forståelig oppskrift! Koselig blogg du har! :)

bergitte sa...

Kjempefin blogg med mye fint på. Tusen takk for oppskrifter du legger ut her, denne bleiemappa har jeg sydd mange av i gaver og til meg selv - genial !!! Ligger bilder på bloggen min.

Josefin sa...

Tack för fina mönster och en kul sida! Ska sy ett mobilfodral så snart jag hittar en stund.

//Josefin i Göteborg

Cathrine sa...

Så flink og snill du er...:oD

Har lånt dette mønsteret her og til den OB også...Var veldig artig..Tuuusen takk skal du ha...:o)

Ha en flott høst

Elise sa...

Har sydd en nå :)
(brukte malen/mønstre ditt, satt sammen uten å se på din, så helt lik er den nok ikke)
Skal legge ut bilder på bloggen nå, og prøve flere av møstrene dine senere ;D

Siglin sa...

Så fine mønster! Jeg måtte bare prøve meg etter å ha sett dem i den flotte boken "Made by me". Kjempegøy!
Det ligger bilde av mitt forsøk på bloggen min. Det blir nok flere :-)

Heidi sa...

Må slenge meg med her jeg og, tusen takk for inspirasjon og flotte mønstre. Denne bleieposen skal definitivt prøves! :)

bevaremegvel sa...

Tusen takk for det fine mønsteret!
Jeg er trofast leser av bloggen din.
Du gir meg masse inspirasjon :) Bilder av mine bleieposer ligger på bloggen min, velkommen til å titte innom :)

Anonym sa...

Tusen takk for kjempeflotte mønster. Har benyttet meg av dem mange ganger :-)
Maria

RanteCantante sa...

Tøff!
Skal nok lage en sånn, men med knapp isteden for borrelås :)

Linker deg på bloggen når jeg er ferdig med den :)

Unknown sa...

Hei!
Har sydd bleiepose etter mønsteret ditt, tusen takk for at du deler! :D

http://www.prinsessegrorud.com/2012/06/bleiepose.html

klem :)

Anonym sa...

Hei, så mye fint du lager... Hvor har du bestilt de lappene med navnet ditt som du syr på tingene du lager? Carina

Hobbymegher sa...

Hei!

Jeg linker til denne inne på siden min her: http://www.facebook.com/InspirasjonTilHandarbeide?ref=hl

Knallflott tutorial.

Klem!

Unknown sa...

http://basunengel.blogspot.no/2012/12/ein-bleiepose.html