mandag 11. mai 2009

Episode 1: Valås

Dette er helt i begynnelsen av stien, og det tok sånn ca. 2 sekunder før gutta hadde finni seg en pinne hver...

Et par av "broene" vi måtte over

Her begynte det å bli litt bratt

Her har vi nått toppen - og postkassa til Ti-Topper`n!

Litt mat må man ha etter slitet

Chris var ikke så sliten etter oppstigningen =P

Utsikten mot Langesund

Utsikten mot Lifjell

På vei ned igjen, to gutter i elva(ikke så lett å se på bildet, men det var litt vann der)


Turgjengen: Marius(4,5), Sander(2,5), Christoffer(1) i meis, June(27)
Lengde: 1,5km hver vei, har merket av start og topp på kartet
Tid: ca 20 minutter hver vei, vi brukte 40 minutter =P
Høydeforskjell: 130m
Ankomst: se kart

Da vi nærmet oss utgangspunktet angret jeg på at jeg ikke hadde skrevet ut kartet eller sjekket bare en gang til, men hadde flaks og fant fram ganske fort! Kl 11:30 var vi ferdig pakket og påkledd og begynte vandringen. I starten var det ganske flatt og fint - noen fine "bruer" over gjørmete områder som var veldig populære for ungene. Etter 100meter ca bestemte været seg for å være varmt likevel, så da var det av med jakkene. Sola skinte og vi trasket langs hvitveisgrøfter på stien oppover. Når vi nærmet oss toppen ble det brått litt brattere, men alle sammen kom seg fint opp. Å gå tur med små barn passer veldig bra når man er ganske så utrent, haha - akkurat passe tempo! Selv om mor kanskje kunne ønsket seg en liten pause på vei mot toppen - men da var ungene så ivrige på å nå toppen at jeg måtte bare følge på. Chris var blid og fornøyd i bæremeisen. Mot toppen møtte vi to andre turgåere som var på vei ned.

På toppen registrerte vi oss i boka til Ti-Topper`n. Det vil si at vi har ambisjoner om å nå minst 4 topper til denne sesongen, da kan nemlig ungene få pokal for deltakelsen! Vel framme kunne vi nyte utsikten, som strakte seg fra Jomfruland til Lifjell. Vårt eget hus var bak et fjell, så det fikk vi ikke se. Vi spiste nisematen vår og lekte og koste oss litt før vi begynte på nedturen.

Det var vanskeligere å gå ned det bratte området enn å gå opp. Mellomste måtte holde litt hand og ake litt =P Men det gikk helt greit. Mase gikk foran og viste vei og Sander plukka hvitveis =)


Sjekk ut: http://www.titoppern.no og bli med!!!


1 kommentar:

Birgitte sa...

Så fine bilder! Gleder meg til minsten min blir pittelitt større så jeg kan begynne å våge meg ut på litt sånne turer jeg og:)

Kjempekoselig blogg og søøøte barn:)