onsdag 15. juli 2009

Hjemmelaga morellsaft!


Minste og eldste var et par timer hos svigers i kveld, og når jeg kom å hentet dem fikk jeg med meg 1kg moreller. Lovte eldste at han skulle få hjemmelaga saft morgenen etter, så da måtte jeg jo bare sette i gang. Fant oppskrift her: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118968514.asp


*****

2 kg friske bær

3 dl vann

400 g sukker


Alle typer bær, hagebær eller ville bær, kan kokes til saft (eller lag blandingssaft av 2-3 sorter).Bærene skal være fullmodne, da gir de størst saftutbytte.Rens bærene for rusk og blad. Stilker kan sitte på.Fyll bær og vann i kokekaret og kok langsomt opp. La det trekke under lokk til bærene har falt godt sammen, har skiftet farge og avgitt saft.Sil bærene gjennom silklede. Mål saften.Kok opp saften, rør inn 400 gram sukker pr. liter saft og gi saften et godt oppkok under omrøring så sukkeret smelter og saften koker ordentlig gjennom.Fyll den varme saften på varme flasker, som korkes med det samme.Oppbevares mørkt og kjølig.


*****


Måtte jo smake et lite glass, og det var godt - om enn litt lunkent =P Kunne jo ikke vente til den var blitt kald...hehe! Av 1kg moreller fikk jeg ca 6dl saft.

1 kommentar:

tonje sa...

Jeg har testet ut...Gutta eeelsket det!